سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
در قرآن درمان بزرگترین درد هست : درد کفر و نفاق و گمراهی وسرگشتگی [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

متن زیر مشروح بیانات حضرت آیت الله صافی گلپایگانی درباره وظایف سنگین مسئولان و نمایندگان مجلس و نحوه انتصاب مسئولان است که در جمع اعضای هسته گزینش ادارات کشور(14/ 10/ 90 ) ایراد شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ/یونس،آیه35.

بنده با عرض تشکر از شما، ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام و ورود اهل بیت علیهم السلام به شام را به پیشگاه اقدس حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا و همه شیعیان حضرت خصوصاً شما عزیزانی که در این جلسه حضور دارید تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم که برکات توسل به وجود مبارک اهل بیت علیهم السلام انشاء الله همیشه برای ما، برقرار باشد و ما قدردان نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام باشیم، و در مکتب معارف اهل بیت علیهم السلام پرورش روحی و معنوی و ایمانی داشته باشیم، و رو به جلو و ترقی و تقرب به خداوند متعال سیر نماییم.

مسأله گزینش، مسأله بسیار مهمی است. عهده‌گرفتن این مسئولیت - که بنده باید اشخاصی را برای امور مسلمان‌ها و برای جهات مختلفی که مصالح عالیه اسلام در رشته‌های مختلف تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، قضایی و سیاسی و اجتماعی باید تأمین بشود انتخاب کنم- مسأله بسیار خطیر و مهمی است و کسانی باید عهده‌دار این مناصب باشند که حقیقتاً امین باشند یعنی مقام امانت داشته باشند.

هیچ امانتی بالاتر از این امانت که انسان عهده‌دار کارهای اجتماعی باشد نیست. این خیلی مهم است که در یک شهر یا یک منطقه و یا یک نهادی بخواهند کسی را جهت مسئولیت انتخاب کنند. مثلاً در آموزش و پرورش بخواهند معلم انتخاب کنند. آن وقت معلم چه وظیفه بزرگی دارد که اطفال را باید تربیت کند؛ و دین و ایمان آنها را مراقبت و مواظبت نماید.

پس تکلیف خیلی بزرگ است؛ آن‌هایی که عهده‌دار این مناصب هستند باید بدانند که مسئولیتشان بسیار سخت است و باید جواب بدهند و البته اگر انجام وظیفه کنند و دلسوز و غمخوار دین باشند و مصالح اسلام را در نظر بگیرند، ثوابش هم خیلی زیاد است همان‌طور که در روایات هست اینها خلفای خدا یعنی جانشینان خداوند می‌شوند؛ یعنی کسانی که مواظبت می‌کنند تا سیر جامعه، سیر اسلامی و دینی باشد، سیر خدایی باشد. همه الی الله و به سوی خدا سیر کنند. سمت و سوی همه ائمه علیهم السلام باشد. همگان به طرف رضای خاطر آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پیش بروند.

کسانی که می‌خواهند عهده‌دار چنین مناصبی باشند باید خودشان بدانند که کار بزرگی به آن‌ها واگذار شده است. اگر انسان ببیند که نمی‌تواند آن‌طور که باید انجام وظیفه کند، واقعاً باید خودش تقاضای عفو بکند و استعفا دهد چرا که مسئولیت بسیار مهم است.

اول باید انسان خودش را ساخته باشد «من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ می‌فرماید هر کسی که می‌‌خواهد پیشوای مردم باشد و چنین برنامه‌هایی را بر عهده او بگذارند، باید اول خودش را اصلاح کند. باید از خودش شروع کند و ببیند که آیا می‌تواند در یک چنین امر مهمی انجام وظیفه کند، آن وقت وارد بشود.

در روایت دیگری داریم که اگر شخصی، کسی را برای یک کار اجتماعی منصوب کند در حالی که افراد دیگری که از او صالح‌تر باشند وجود داشته باشند می‌فرماید «فقد خان الله و رسوله»؛ به خدا و پیغمبر خیانت کرده است.

بدانید تمام زندگی گزینش است. انسان اگر ملاحظه کند، در تمام برنامه‌ها مسأله گزینش را مشاهده می‌کند. نهایت این است که در جاهایی این گزینش خیلی ظهور دارد. همین مسأله انتخابات که در پیش است اگر همه مردم - بدون جار و جنجال‌های رسانه‌ای و روزنامه‌ها- یا رأی ندهند یا اگر رأی می‌دهند باید افراد را بشناسند که این شخص واقعاً تسلیم امر خداوند است و مصلحت مملکت اسلامی را می‌فهمد و اصول و ارزش‌های اسلامی را حفظ می‌کند و هم شجاعت دارد که اگر بر این اساس عمل شود، مدینه فاضله تشکیل می‌شود.
رأی‌دادن مسأله آسانی نیست. برخی گمان می‌کنند همین‌طور باید رأی داد. بنده یک وقت راجع به مجلس هم گفتم: آنهایی که در آنجا قیام و قعود می‌کنند، مسأله‌ی بسیار مهمی است. باید قیامی که می‌کنند و یا اگر قیام نمی‌کنند، همه روی حساب و مصلحت باشد و خیر مردم و جامعه را در نظر داشته باشند.
اگر انشاء الله این برنامه شما یعنی گزینش‌ها به نحو احسن انجام شود حال در هر حدی که باشد در همان حد، جامعه اصلاح می‌شود.
باید بی‌نظر و غرض انجام وظیفه کنید و شعارتان خدمت به مردم و اصلاح امر جامعه باشد.
اصل مسأله گزینش، یک عنوان مقدسی است. حال که چنین است کسانی هم که در اینجا وارد می‌شوند و خدمت می‌کنند باید این قداست را حفظ کنند و خودشان را در مقابل سؤال و جواب خدایی ببینند. باید همه این افراد صاحب عقیده باشند. سلامت اخلاق و دین داشته باشند، و در کاری که انجام می‌دهند درک داشته باشند.
بنده برای شما که اینجا تشریف دارید و همه آن‌هایی که در این برنامه مهم کشوری مأموریت دارند دعا می‌کنم و تذکر می‌دهم که اولاً توجه داشته باشید که شغل و کارتان بسیار مسئولیت بزرگی است. ثانیاً مواظب باشید که در این مطالب، اغراض دنیایی و ارتباطات شخصی نباشد بلکه مصلحت دین، مصلحت جامعه و مملکت را در نظر بگیرید.
همه این روایت را در نظر داشته باشید که فرمودند: «لایزال امتی بخیر ما لم تر الامانة مغنماً و الصدقة مغرماً.» حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: امت من همیشه در خیر و خوبی است مادامی که امانت و مسئولیت را برای خود غنیمت ندانسته و صدقه‌دادن را ضرر نداند.
انسان اگر در راه خدا خدمتی به بندگان خدا می‌کند، کمک به فقرا و ضعفا می‌کند و یا مسجدی می‌سازد، خیال نکند این پولی که در این راه داده، خسارت و ضرر است بلکه بداند همه‌اش نفع بوده است.
و اگر شخصی منصبی را گرفت و به مقامی رسید، آن را غنیمت بداند طوری که اولاد و فرزندان وکسان خودش را وارد کند این در خیر نیست، بلکه باید حفظ امانت کند و امانت اجتماعی، اهمیتش از همه بیشتر است.
امیدوارم که همه موفق باشید و بتوانید این برنامه‌ها را به نحوی پیاده کنید که انشاء الله اسباب خوشحالی قلب مبارک آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد که همه مملکت برای ایشان است و اگر خیانتی بشود، اول خیانت به امام زمان اروحنا فداه و خیانت به اسلام است.والسلام علیکم و رحمة الله.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی

اکنون بیایید با لحاظ همه ی جوانب تصمیم به انتخابی شایسته نماییم  انشاء الله


 نوشته شده توسط تون ،فردوس امروز در جمعه 90/10/30 و ساعت 10:22 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

تون ،فردوس امروز
تون ،فردوس امروز
درآستانه انتخابات نهم آمدیم ،شرمنده نگاه پرمهرتان شدیم و مصمم شدیم که بمانیم واز امروز باشماییم با : تون ،فردوس امروز

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 8
مجموع بازدیدها: 94381
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی

خبر نامه